Pages

Tuesday, April 2, 2013

Apa kata mereka yang berjaya....

Assalammualaikum...


Dalam dunia ni, siapa yang taknak berjaya kan??
Rata-rata manusia nak kan kejayaan dan kekayaan...
Tak hairanlah kalau ada yang hanya tidur 2 3 jam kerana terlalu mengejar kekayaan+kejayaan...
Datuk saya penah berpesan, “APABILA KITA BERJAYA DI DUNIA, TIDAK BERMAKSUD KITA JUGA AKAN BERJAYA DI AKHIRAT”...
Mak saya pula berpesan kepada anak-anaknya, “TAK APA KALAU KURANG BERJAYA DI DUNIA ASALKAN KITA TAK LUPA PADA AKHIRAT, TAK LUPA PADA ALLAH”...
Mereka inilah yang menjadi pendorang setiap kali saya rasa letih+hampir putus asa dalam berusaha...
“ALLAH TAK AKAN MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM MELAINKAN MEREKA MENGUBAH DIRI SENDIRI”...
Semasa mengikuti KEM LEPASAN SEKOLAH di Kompleks Belia dan Sukan Januari lalu, salah seorang Akhi berpesan kepada kami, “dalam dunia ni rezeki itu ada di mana-mana. Allah taknak bagi terus sebab Dia nak kita berusaha”...
Hebatkan perancangan Allah...
Baru-baru ini, keputusan SPM baru saja diumumkan...
Ramai yang dapat keputusan yang SUPERB!!
Alhamdulillah...
Seronokkan???
Sampai tak terkata dek keseronokan yang dirasa...
Dulu, sewaktu saya di tingkatan 1 hingga 5, setiap kali saya lihat wajah-wajah mereka yang berjaya, terdetik di hati saya untuk menjadi seperti mereka...
Tetapi, ketika itu saya kurang yakin...
Boleh ke saya jadi seperti mereka??
Apabila sudah naik ke tingkatan lima, kesedaran mula bertapak di hati saya...
Kebetulan pula ketika itu, Abah saya baru meninggal...
Meskipun hati saya merajuk kerana saya tidak pernah bersama Abah ketika menduduki peperiksaan awam ini...
Dari UPSR, PMR dan SPM...
Saya sendirian...
Cuma ada mak saya saja...
Saya tetapkan hati, walauapapun yang terjadi, mak dan adik2 saya tetap saya jaga...
Tak ada sesiapa pun yang boleh sakitkan hati mak saya...
Tak ada sesiapa pun yang boleh jentik adik2 saya tanpa sebab yang muhasabah...
Jadi, saya tanamkan dalam hati saya, saya mesti lakukan sesuatu perubahan...
Saya berkawan dengan best students dalam kelas saya...
Saya lihat cara mereka belajar...
Saya contohi sikap baik mereka...
Saya bagitahu diri saya sendiri, kalau mereka boleh kenapa tidak saya...
Walaupun keputusan PMR saya tidak sehebat mereka, itu bukan penghalang untuk saya berjaya...
Orang yang tidak pernah gagal adalah adalah orang yang tidak pernah berjaya...
Itulah prinsip yang saya pegang setiap kali saya dapat markah yang rendah dalam peperiksaan semester...
Saya tenung kembali apa yang membuatkan saya kurang berjaya semasa PMR dulu...
Saya abaikan sikap2&tabiat2 yang boleh melalaikan saya...
Saya belajar bersungguh2...
Saya taknak ponteng kelas dan kelas tambahan kecuali atas sebab-sebab tertentu...
Saya tahu begaimana diri saya, jadi saya cuba untuk majukan diri sebelum saya majukan orang lain...
Saya ingat pesanan mak kepada saya, “KALAU NAK BERJAYA, JANGAN TUNGGU ORANG LAIN UNTUK MULAKAN LANGKAH. KITA SENDIRI HARUS MEMULAKAN LANGKAH KITA.”

Kata2 itu yang saya pegang ketika saya tinggal di asrama sepanjang SPM berlangsung...
Sepanjang kehidupan saya bergelar pelajar di sekolah, mak saya adalah ahli falsafah yang saya pegang kata2 beliau sehingga hari ini...
Akhirnya, Alhamdulillah, saya mampu buat mak saya tersenyum dan menangis gembira... J
TAPI... bukan setakat itu saja...
Perjalanan masih jauh lagi...
Banyak lagi yang harus saya lakukan...
Menuntut ilmu bukan hanya di sekolah atau pusat pengajian...
Tapi juga dalam kehidupan seharian...
Menuntut ilmu bukan hanya untuk dunia...
Tapi untuk akhirat juga...

Memandangkan ramai yang dapat keputusan yang HEBAT dalam SPM lalu...
Jadi, saya bertanya kepada rakan-rakan saya yang berlainan sekolah mengenai persiapan sebelum menduduki peperiksaan...
Kata mereka...

ALINA HASNAN, 9A (SMK JALAN ARANG) 
“Dapatkan keredhaan daripada mereka yang memberi ilmu kepada kita. Semestinya guru2 kita. Sayangi mereka seperti kita menyayangi ibu bapa kita. Tumpukan perhatian di dalam kelas. Luangkan masa dengan mengulangkaji subjek yang lemah. Bagi yang lemah metapelajaran Sejarah, hafalkan apa yang dibaca. Ketika menghafal, jangan makan MAGGIE, CHEWING GUM dan jangan minum AIR GAS. Semua makanan ini boleh melemahkan daya ingatan kita. Jangan sesekali tinggalkan SOLAT. 9 subjek bermakna berpuasa sunat 9 hari. Selesai solat fardhu, iringkan dengan solat dhuha. Minta maaf dengan ibu bapa, guru dan rakan2 sebelum duduk exam. Ketika ada waktu terluang di antara dua matapelajaran, lakukan solat sunat dhuha.”

HAMLIA ZAKREE, 7A (SMK ENGKELILI)
“Persediaan sebelum peperiksaan ;
Sebelum ke sekolah, minta keredhaan dan doa daripada mak dan abah supaya apa senang nak terima apa yang di ajar oleh cikgu. Sebelum keluar rumah, pasang niat yang kita nak ke sekolah adalah untuk menimba ilmu ikhlas kerana Allah Taala, nak dapatkan ilmu yang bermanfaat. Selalu baca doa sebelum keluar rumah.
Di sekolah ;
Apa-apa masalah kita di luar sekolah, tinggalkan dulu, jangan di bawa masuk ke dalam sekolah. Lupakan masalah di luar sekejap. Ingat balik nawaitu kita ke sekolah. Macam biasa, sebelum mula belajar, saya akan pusing-pusing blok kelas untuk lihat pemandangan. Kemudian masuk kelas, sedia buku untuk subjek awal pagi. Sebelum belajar, jangan lupa baca doa penerang hati. Sewaktu belajar, dengar apa yang cikgu katakan. Jangan tidur di dalam kelas. Ada pelajar, apabila belajar sesuatu yang baru, mereka akan lambat untuk memahami pembelajaran tersebut. Jadi, jangan stress. Jumpa rakan-rakan yang mudah untuk faham. Kalau masih tak faham, jumpa cikgu. Jika masih lagi kurang faham, berdoalah pada Allah, mohon dibukakan hati untuk terima apa yang dipelajari. Ada sesetengah pelajar memaksa dirinya untuk terima apa yang dibelajar. Itu bukan cara saya. Saya bukan jenis yang suka menghafal. Dalam 10 subjek, saya Cuma mengingati fakta-fakta penting sahaja. Selebihnya saya belajar dirumah. Untuk subjek matematik, perlukan latihan yang berterusan. Sekurang-kurangnya 10 latihan sehari. Sepanjang kita disekolah, jangan cari pasal dengan cikgu. Jika tidak, kita akan berdepan dengan masalah pembelajaran. Jika ada sesiapa yang menyakiti hati cikgu, cepat2 minta maaf. Itu salah satu faktor kita susah untuk terima apa yang di ajar. Jaga adab dengan pendidik, jaga adab dengan kawan-kawan dan jaga adab dengan keluarga. Sebagai seorang muslim, kita perlu ingat, USAHA+DOA+TAWAKKAL=KEJAYAAN. Saya pegang janji Allah, MANJADDA WAJADA. Sebagai seorang muslim, kita jangan sesekali putus harapan dengan Allah. Jika ada masalah, senang sahaja. Kembali kepada Allah. Guru kaunseling saya selalu berpesan begitu kepada saya. Renung kembali amalan harian kita. Hidup ini jangan terlalu mengejar ilmu dunia sehingga kita lupa  dengan ilmu akhirat. Ustaz saya selalu pesan, kejar dunia kejar akhirat juga. Jangan tinggal salah satu. Biar seimbang. Ibadat wajib jangan tinggal. Itu yang penting. Tambah juga dengan amalan2 sunat. Apa-apa perbuatan dan amalan kita di dunia akan memberi kesan kepada diri kita sendiri. Allah Maha Penyayang. Dia melihat usaha kita, keinginan kita untuk berjaya dan amalan kita. Untuk dapatkan yang terbaik, berusahalah untuk jadi yang terbaik. Sesetengah mereka akan berfikir kata-kata itu hanya untuk jodoh. Tidak semestinya. Nak dapatkan yang terbaik, berusahalah jadi yang terbaik dalam pelajaran. Jangan sempitkan pemikiran untuk satu tujuan sahaja. Untuk dapatkan keputusan yang MELETOP, berusahalah ke arah itu, belajar bersungguh-sungguh, jauhi perkara yang melalaikan dan sentiasa berzikir.”


Sedikit tambahan daripada saya, jaga hubungan dengan Allah, jaga hubungan sesama manusia...
Peringatan, jika apa yang kita pelajari itu susah untuk difahami, segera lakukan solat taubat...
Minta Allah bukakan pintu hati kita untuk mudah menerima ilmu... J
Berhenti lakukan perkara2 yang mungkar...
Tutup aurat dengan sempurna...
Jaga batas pergaulan dengan rakan2...
Jangan malas untuk berkongsi ilmu dengan rakan2...
Jangan hanya memasang angan-angan mat jenin...
Angan-angan ke mana, diri ke mana...
Sentiasa berfikiran positif...
Jangan bersangka buruk dengan orang lain...
Selalulah berdoa kepada Allah...
Yakin kepada diri, bahawa kita boleh lakukan...
Dulu, sebelum masuk ke tingkatan 4, saya dibayangi dengan kata-kata yang mengatakan bahawa subjek Matematik Tambahan itu adalah susah...
Saya hanya tersenyum...
Mula-mula kita memang akan rasa kosong apabila pertama kali belajar subjek matematik tambahan...
Tapi, lama kelamaan kita akan rasa seronok...
Jangan set minda kita bahawa matematik tambahan itu susah...
Buat banyak latihan...
Jangan tangguhkan kerja rumah di beri...
Dulu, saya lemah dalam subjek Chemistry...
Saya pernah gagal dalam subjek tersebut...
Kemudian, saya bangkit dari kegagalan itu...
Saya berusaha bersungguh-sungguh...
Saya buat latihan yang sebanyak mungkin...
Hafal semua bahan-bahan kimia dan fahami setiap experimen yang ada...
Tumpu perhatian apabila guru mengajar...
Jangan merungut jika berhadapan dengan soalan yang susah...
WALAU APAPUN YANG TERJADI, KEMBALI KEPADA AGAMA...

Setakat ini sahaja perkongsian saya kali ini...
Insya Allah, jika ada sesuatu yang menarik, saya akan update entri terbaru lagi...





No comments:

Post a Comment